Logopedia on tieteenala, jonka tutkimuskohteena ovat kommunikoinnin ja nielemisen häiriöiden ilmenemismuodot, taustatekijät ja kuntoutus. Logopedian opinnoissa perehdytään normaaliin puheen, kielen ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen, häiriöihin sekä logopediseen diagnostiikkaan ja kuntoutukseen.
Logopedian perusopinnot ovat osa Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan opintoja. Turun yliopiston logopedian tutkimus on profiloitunut puheen, kielen ja kommunikoinnin häiriöiden kielelliskognitiivisten ja neurokognitiivisten ilmiöiden tutkimiseen. Muita tutkimuksen painopistealueita ovat monikielisyys ja monikulttuurisuus sekä arviointimenetelmien kehittäminen ja kuntoutuksen vaikuttavuustutkimukset.
Turun yliopistoon suunnitellaan avattavaksi logopedian avoimen väylän opiskelijavalinta vuodesta 2025 alkaen. Viralliset päätökset tehdään syksyllä 2024, mutta väylän avaamisesta tiedotetaan jo nyt ennakkoon, jotta vuonna 2025 hakevat ehtivät suorittamaan haussa vaadittavia opintoja. Lue lisää tästä (vierittämällä tätä sivua löytyy logopedian ennakkotieto).
Tervetuloa tutustumaan avoimena yliopisto-opetuksena järjestettäviin logopedian perusopintoihin Turun yliopiston järjestämään Zoom-infotilaisuuteen 23.8.2023 klo 17.00–18.30. Tutustu täältä.
Opintojen toteutus
Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto toteuttaa Logopedian perusopinnot 2023–2024 yhteistyössä Turun yliopiston Psykologian ja logopedian laitoksen kanssa.
Opintoihin sisältyy joitakin reaaliaikaisia luentoja, mutta pääasiassa opetustallenteita, tuutorin vetämiä opintoryhmässä tehtäviä harjoituksia lähiopetuksena sekä itsenäisiä tehtäviä ja/tai tenttejä.
Opintoryhmää ohjaa kaksi Turun yliopiston hyväksymä logopedia, joiden vetämänä toteutetaan käytännön harjoitukset ja kokoontumiset.
Osa kokoontumisista on etänä ja osa lähiopetuksena. Tuutoreina toimivat Elina Kykyri ja Anne Hilden.
Opinnot alkavat syksyllä 2023 ja jatkuvat kolmen lukukauden ajan (syksylle 2024). Opintojaksot on aikataulutettu ja jäsennelty täsmällisesti ja opintojen suorittaminen vaatii sitoutunutta ajankäyttöä. Opintoihin liittyvä kirjallisuus on hankittava itse. Turun yliopiston ekirjastolla on rajoitetusti lainausoikeuksia kurssimateriaaleihin. Materiaalia voi tiedustella myös oman alueen kirjastoista.
Hinta: 865 €, johon sisältyy Avoimen yliopiston rekisteröintimaksu 250 €.
Avoimen yliopiston maksu maksetaan Turun avoimeen yliopistoon ajantasaisena verkkomaksuna. Kesäyliopiston maksusta (615 eur) lähetetään lasku opintojen alussa syyskuussa 2023.
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen 29.8.2022 verkkolomakkeella
Ilmoittautuminen on sitova. Ilmoittautumispäivän jälkeen tapahtuvasta peruutuksesta peritään maksu (50 %).
Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai henkilö ei saavu paikalle, peritään koko maksu (ks. peruutusehdot)
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Opintoryhmään otetaan maksimissaan 15 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintokokonaisuus toteutuu, jos ilmoittautuneita on riittävästi. Kurssin peruuntumisesta ilmoitamme viimeistään viikkoa ennen opetuksen alkua.
——————————————
Logopedian perusteet 5 op
Aikataulu: 12.9.2023–29.10.2023
Osaamistavoitteet
Opintojakson käytyään opiskelija ymmärtää
- logopedian tieteenalan sisällön sekä yhteydet lähitieteenaloihin
- puheterapeutin rooliin kuuluvat perustehtävät ja mahdollisuudet toimia asiantuntijatehtävissä
- kliinisen työn ja tutkimuksen välisen merkityksen
- logopedian alan peruskäsitteistöä ja tuntee logopedian kannalta keskeisiä häiriöitä, arvioinnin ja kuntoutuksen perusperiaatteita sekä suuntauksia, jotka ohjaavat kliinistä työtä ja tutkimusta
Sisältö
- Luennoilla ja harjoituksissa tutustutaan logopedian alaan ja sen käsitteistöön käymällä läpi seuraavia aihekokonaisuuksia:
- logopedia tieteenalana, yhteydet lähitieteenaloihin, kliiniseen työhön ja tutkimukseen vaikuttavat suuntaukset
- puheterapeutin rooli kliinisessä työssä ja logopedisen tutkimuksen edistäjänä
- logopediset häiriöt ja niiden ennaltaehkäisy, arviointi ja kuntoutus
Suoritustapa: Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, kirjallisuus, oppimispäiväkirja, tentti
Opettaja: Kati Renvall
Oppimateriaalit:
Owens, R. E., Farinella, K. A. & Metz, D. E., Introduction to Communication Disorders: A Lifespan Evidence-Based Approach (2015, 5. painos). Boston: Pearson.
Aikataulu (muutokset mahdollisia)
Viikolla 37, 11.–17.9.2023
Verkko-opetus ti 12.9.2023 klo 18.00–19.30, lähiopetuksena
– Kurssin orientaatio ja kirjan luku 1
– 1. tutorryhmäkokoontuminen
Verkko-opetus to 14.9.2023 klo 18.00–19.30
– Kirjan luku 2
Viikolla 38, 15.–24.9.2023
Luku 3: Puheen biologinen perusta (tallenne)
Luku 4: Lasten kielihäiriö / kehityksellinen kielihäiriö (tallenne)
Luku 5: Lukihäiriöt (tallenne)
Luku 6: Aikuisten kielihäiriöt: muistisairaudet (tallenne)
Viikolla 39, 25.9.–1.10.2023
– 2. tuutorryhmän kokoontuminen
– ennen seuraavaa luentoa
– opintoryhmä saa päättää tapaamisen ajankohdan ja toteutustavan (joko verkossa tai lähitapaamisena)
Verkko-opetus to 28.9.2023 klo 18.00–19.30
– Kirjan luku 6: Aikuisten kielihäiriöt: afasia sekä kurssiin liittyviin kysymyksiin vastaaminen
Viikolla 40-41, 2.–8.10.2023
– 3. tuutorryhmänkokoontuminen
2.–12.10.2023
Luku 7: Änkytys (tallenne)
Luku 8: Ääni (tallenne)
Luku 10: Motoriset puhehäiriöt (tallenne)
Luku 11: Dysfagia (tallenne)
Verkko-opetus to 12.10.2023 klo 18.00–19.30
– Kirjan luku 12: Kuuloviat sekä kurssiin liittyviin kysymyksiin vastaaminen
Viikolla 41-43, 13.–24.10.2023
Luku 13 (tallenne)
Kaksikielisyys (tallenne, tätä aihetta ei ole kirjassa)
TYKSin puheterapiapalveluiden esittely (tallenteet)
– Viikon 43 tuutortapaaminen
Verkko-opetus ti 24.10.2023 klo 18.00–19.30
– Yhteenveto sekä kurssiin liittyviin kysymyksiin vastaaminen
Moodle-kotitentti 1.11.2023 klo 18.00–21.00
Ensimmäinen uusintatentti 11.12.2023 klo 18.00–21.00
Kieli ja elämänkaari I 5 op
Osaamistavoitteet:
Kurssin käytyään opiskelijat tuntevat logopedian tiedollisista perusteista (1) kielen omaksumiseen liittyviä teoreettisia viitekehyksiä ja (2) hypoteeseja sosiaalisen, sensorisen, motorisen ja kognitiivisen taitojen sekä ympäristötekijöiden suhteesta kielellisiin taitoihin. Teorioiden tukeminen antaa valmiudet logopedian arviointi- ja kuntoutusmenetelmien opiskelulle. Koulutusohjelman työelämätaidoista opiskelijat osoittavat vuorovaikutustaitojen ja oman työn hallinnan orastavaa osaamista.
Sisältö:
Keskeisiin kielenkehityksen teorioihin tutustutaan luentojen, kirjallisuuden ja keskustelun kautta. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kehityksellisiä ilmiöitä tapausesimerkkien avulla sekä tutustuu esimerkkeihin alan tutkimuksesta.
Suoritustavat: Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, kirjallisuus, tentit
Opettajat: Essi Vastamäki ja Minna Lehtonen
Oppimateriaalit
- Soveltuvin osin seuraava kirjallisuus:
- Hoff, E. (2014) Language development. 5 painos. Belmont, CA: Wadsworth.
- Korpilahti, P., Aaltonen, O., & Laine, M. (2010). Kieli ja aivot: kommunikaation perusteet, häiriöt ja kuntoutus. Turun yliopisto, Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus.
Aikataulu (muutokset mahdollisia)
Aloitusluento 6.11.2023 klo 17.00–18.30 verkossa
VIIKKO 45: Moduulit 1–2
VIIKKO 46: Moduulit 3–4
VIIKKO 46 loppuviikko tai 47 alkuviikko: Tutorryhmätapaaminen verkossa tai lähitapaamisena 3 t
VIIKKO 47: Välitentti Moodlessa (kotitentti) to 23.11.2023 klo 18.00–20.00
VIIKKO 48: Moduulit 5–6
VIIKKO 49: Moduulit 7–9
VIIKKO 49 loppuviikko tai 50 alkuviikko: Tutorryhmätapaaminen verkossa tai lähitapaamisena 3 t
VIIKKO 50–51: 16.12.2023 tai 18.–20.12.2023 välisenä aikana tutorryhmätapaaminen verkossa tai lähitapaamisena 2 t
Lopputentti (Moodle-kotitentti) ke 3.1.2024 klo 18.00–20.00
Kieli ja elämänkaari II 5 op
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfosyntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana.
Sisältö: Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Suoritustavat: Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, seminaarit, kirjallisuus, tentti
Opettaja: Maija Vänninen
Oppimateriaalit
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys.
- Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (2012). Pienten sanat. (s. 13-142)
- Menyuk, P, & M Brisk. (2005). “Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences”; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Aikataulu (muutokset mahdollisia)
Aloitusluento ke 10.1.2024 klo 17.00–18.30 verkossa
VIIKKO 2: Fonologinen kehitys (tallenne)
VIIKKO 3: Leksikaalinen kehitys (tallenne)
VIIKKO 4: Morfologinen ja syntaktinen kehitys (tallenne)
VIIKKO 5: Pragmatiikan kehitys (tallenne)
Tapaaminen verkossa 1 t
VIIKKO 6: Lukemaan oppiminen (tallenne)
Seminaari 2 t
VIIKKO 7: Kouluikä ja nuoruus (tallenne)
VIIKKO 8: Aikuisuus ja ikääntyminen (tallenne)
VIIKKO 8 tai 9: Tapaaminen verkossa 1 t
VIIKKO 10: Seminaari 2
Moodle-kotitentti 13.3., 10.4. tai 22.5.2024 klo 18.00–19.30 (näistä valitaan yksi tenttikerta)
Anatomia ja fysiologia logopediassa 5 op
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa logopedian tieteenalan näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä puheen tuottoon ja nielemisen kannalta keskeisimmät anatomiset rakenteet ja osaa kuvata puheen tuoton ja nielemisen fysiologisena toimintona.
Sisältö: Opiskeltavat osa-alueet ovat hengitys, ääni, artikulaatio, resonanssi, nieleminen, kuulemisen anatomia ja fysiologia sekä neuroanatomia ja -fysiologia.
Suoritustavat: Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, kirjallisuus, tentti
Opettaja: Tanja Makkonen
Oppimateriaalit: Seikel, J.A., King, D.W. & Drumright, D.G. Anatomy and physiology for speech language and hearing 5.painos (2015) tai 6. painos (2019). Uusin painos saatavilla myös e-kirjana. Lisäksi itseopiskelumateriaalit Moodlessa.
Aikataulu (muutokset mahdollisia)
VIIKKO 12: Johdantoluento 20.3.2024 klo 18.00–19.30 verkossa
VIIKKO 13: Hengitys (tallenne)
VIIKKO 14: Ääni (tallenne)
VIIKKO 15: Artikulaatio ja resonanssi
Tutorryhmätapaaminen verkossa 1 t
VIIKKO 16: Auditory system (tallenne)
VIIKKO 17: Nieleminen (tallenne)
VIIKKO 18: Neuroanatomia ja -fysiologia (tallenne)
Tutorryhmätapaaminen verkossa 1 t
VIIKKO 18-19: Kurssin sisältöihin liittyvät harjoitukset
Tutorryhmätapaaminen 3 t
Valvottu Moodle-tentti kesäyliopistolla 16.5., 17.6. ja 28.8.2024 klo 17.00–19.00
Introduction to Bilingualism 5 op
HUOM! Luento-opetus on englanniksi.
Osaamistavoitteet: Opiskelija ymmärtää kaksi- ja monikielisen kehityksen periaatteita elämänkaaren eri vaiheissa ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Lisäksi opiskelija ymmärtää kognitiivisen toiminnan merkityksen (muisti, tarkkaavaisuus, toiminnanohjaus) kaksikielisessä viestinnässä. Hän ymmärtää myös kaksi- ja monikielisyyden liittymäkohdat kommunikoinnin häiriöihin ja kuntoutukseen.
Sisältö: Luennoilla esitellään kaksi- ja monikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa, keskeiset teoriat ja monikielisyyden asema yhteiskunnassa. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kaksikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Aikataulu: Aloitusluento opiskelijoille 11.9.2024 klo 18.00-19.30 (englanniksi)
Suoritustavat: Reaaliaikainen verkkoluento 2 t, tallenteet 24 kpl, tutorryhmätapaamiset, posteriesitykset max 4 kpl.
Valvottu Moodle-tentti kesäyliopistolla: ke 9.10.2024, 13.11.2024 ja ma 16.12.2024 klo 18.00-20.00
Tentin lisäksi posterin laadinta 2-4 hengen ryhmässä.
Posteriesitykset: ma 7.10. klo 17.15-19.30
(Etelä-Pohjanmaa, Mikkeli, Keski-Pohjanmaa (Kokkola) ja Helsinki)
Opettaja: Raymond Bertram
Oppimateriaalit: Ilmoitetaan myöhemmin
Luentosalitallenteet ovat englanninkielisiä. Tallenteet julkaistaan kesäkuussa Moodleen (10 kpl)
Tuutorointi 4 h: ma 16.9. klo 17.00-18.30 lähitapaamisena.
Suoritusmerkinnät
Opintosuoritukset kirjataan Turun yliopiston avoimen yliopiston opintorekisteriin. Opiskelija voi tarkastella suorituksiaan Turun yliopiston Peppi-opintotietojärjestelmässä tai Oma Opintopolku -palvelussa. Kurssin suorittamisen jälkeen opiskelija voi tilata Turun yliopiston avoimesta yliopistosta opintosuoritusotteen (ohjeet annetaan myöhemmin).
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Verkko-opetus
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä