Erityispedagogiikka on soveltava tieteenala, jonka keskiössä ovat yksilöllisyys, moniammatillisuus ja perhelähtöisyys. Erityispedagogiikassa pääset tarkastelemaan tukea tarvitsevien ihmisten tukemiseen soveltuvia toimintamalleja ja käytäntöjä. Erityispedagogisen tutkimuksen kohteena ovat esimerkiksi oppimisen ja osallistumisen esteet ja niiden poistaminen sekä vammaisten ja muiden tukea tarvitsevien ihmisten tukeminen.
Opinnoissa etenet ohjatusti. Saat palautetta opinnoistasi ja henkilökohtaista ohjausta opiskeluusi.
Tuutorointi järjestetään etänä. Etätapaamiset järjestetään reaaliaikaisesti verkon välityksellä Zoomissa. Etätapaamisiin osallistumiseen edellyttää toimivan nettiyhteyden, tietokoneen, mikrofonin, kameran sekä rauhallisen opiskeluympäristön oman laitteen äärellä. Tuutortapaamisia ei tallenneta.
Opinnot järjestetään yhteistoteutuksena Hämeen kesäyliopiston kanssa.
Aika: 1.8.2025-31.7.2026
Opintojaksojen aikataulut ja lisätiedot
- ERIP101 Erityispedagogiikan perusteet 5 op
- ERIP102 Erityiskasvatuksen toimintaympäristöt ja yhteistyöverkostot 5 op
- ERIP103 Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus 5 op
- ERIP104 Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen 5 op
- ERIP105 Oppimisen tukeminen 5 op
Kohderyhmä
Erityispedagogiikka sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita erityispedagogisista ilmiöistä, tarvitsevat erityispedagogista osaamista tai haluavat tulevaisuudessa erityiskasvatuksen ammattilaiseksi.
- Erilaisissa alan tehtävissä toimiville
- Kasvatus- ja opetusalan opintoihin pyrkiville
- Muiden opintojen rinnalle (esim. kasvatustiede, psykologia)
- Omasta elämäntilanteesta heränneet tarpeet opiskella alaa
Tavoite
Erityispedagogiikan perusopinnot suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata ja määritellä erityispedagogiikan tieteenalana ja toimintana
- osaa tunnistaa ja käyttää erityispedagogisen tiedon lähteitä hyödyntäen myös yliopiston tarjoamia digitaalisia resursseja
Suoritustapa
Opinnot toteutetaan joustavasti etänä. Näissä opinnoissa on tuutorin ja ryhmän tuki koko opintojen ajan. Aikataulutettu tuutorointi tukee opintojen etenemistä ja opiskelijan jaksamista, lisäksi ryhmän osaaminen ja erilaiset opiskelu-/urataustat tuovat paljon lisää myös omaan opiskeluusi ja oppimiseen. Tämä toteutus on pidetty vaihtoehto täysin itsenäisen opiskelun sijaan.
Hinta
470 €/osallistuja (sisältää Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston hallintomaksun, muutokset mahdollisia)
Peruutusmaksut: 50 % kurssimaksusta ilmoittautumisajan jälkeen ja koko kurssimaksu, mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen viimeistään 7.9.2025 verkkolomakkeella.
Tiedustelut sähköpostilla teija.myllymaki@kpkesayliopisto.fi tai puh: 040 680 2559 (040 680 2993)
Erityispedagogiikan perusteet 5 op (ERIP101)
Opintojaksolla käsitellään erityispedagogiikan teoriaperustaa ja lähitieteitä, erityispedagogiikan ja erityisopetuksen historiaa, erityispedagogiikan alan suuntauksia, inklusiivista opetusta sekä erityispedagogiikan tutkimussuuntauksia.
Ryhmänohjaus (6t)
ke 17.9.2025 klo 17.00-19.30 (3t)
to 25.9.2025 klo 17.00-19.30 (3t)
Tentit
Syyslukukausi:
Ti 12.8. klo 16.30–22.30
Ke 3.9. klo 8.30–14.30
To 2.10. klo 16.30–22.30
Ti 28.10. klo 16.30–22.30
Ke 26.11. klo 8.30–14.30
To 11.12. klo 16.30–22.30
Kevätlukukausi:
Ti 3.2. klo 16.30–22.30
Ke 4.3. klo 8.30–14.30
To 26.3. klo 16.30–22.30
Ti 14.4. klo 16.30–22.30
Ke 13.5. klo 8.30–14.30
To 4.6. klo 16.30–22.30
Sisältö
Erityispedagogiikan teoriaperusta ja lähitieteet, erityispedagogiikan ja erityisopetuksen historia, erityispedagogiikan alan suuntaukset, erityispedagogiikan tutkimussuuntaukset, inklusiivinen opetus
Kouluttajat
Tuutori KM Kati Heinonen
Suoritustavat
Verkkotentti
Arviointi
Arviointi: 0-5
Oppimateriaalit
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H., & Vehmas, S. (2015). Erityispedagogiikan perusteet. (3. uudistettu painos). PS-kustannus
Muu Moodlessa oleva materiaali.
Erityiskasvatuksen toimintaympäristöt ja yhteistyöverkostot 5 op (ERIP102)
Opintojaksolla hahmotat erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä ja yhteistyöverkostoja vierailukäyntien avulla sekä tutustut tukijärjestelmiin ja lainsäädäntöön. Suoritus jakaantuu kahteen osaan.
Aika
Ryhmänohjaus (yht. 20t)
ke 1.10.2025 klo 17.00-18.30 (2t)
Vierailukäynnit 1-2 tuntia viikot 38-42
(12t) opiskelija sopii omalla paikkakunnallaan käynneistä joko itsenäisesti tai ryhmässä muiden kanssa.
Ryhmänohjaus:
ke 29.10.2025 klo 17.00-19.30 (3t) vierailukäyntien pienryhmäpurku
ke 5.11.2025 klo 17.00-19.30 (3t) vierailukäyntien pienryhmäpurku
Sisältö
Erityiskasvatuksen toimintaympäristöt, tukijärjestelmät, lainsäädäntö, yhteistyöverkostot
Kouluttajat
Tuutori KM Kati Heinonen
Suoritustavat
Ryhmäsuoritus (osa 1) ja itsenäinen essee (osa 2), joka palautetaan Moodleen. Tehtävän palautussuositus 5.12.2025 mennessä. Viimeinen mahdollinen palautuspäivä 31.7.2026.
Arviointi
Arviointi: 0-5
Oppimateriaalit
- Jahnukainen, M., & Harrikari, T. (toim.). (2024). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Vastapaino. Myös E-kirjana. Soveltuvin osin.
- Määttä, P., & Rantala, A. (2022). Tavallisen erityinen lapsi: kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. (3. uudistettu painos). PS-kustannus. Myös E-kirjana.
TAI
- Pihlaja, P., & Viitala, R. (2022). Varhaiserityiskasvatus. (3. uudistettu painos). PS-kustannus. Myös E-kirjana.
- Finlex-verkkosivut (http://www.finlex.fi).
- Vapaavalintaiset artikkelit (3 kpl) tai väitöskirjat (2 kpl)
Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus 5 op (ERIP103)
Opintojaksolla tutustut vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen sekä niihin liittyviin asenteisiin ja ennakkoluuloihin sekä eettisiin kysymyksiin.
Osallisuutta ja hyvinvointia tarkastelet etenkin inklusiivisen pedagogiikan näkökulmasta.
Ryhmänohjaus (yht. 15t)
to 13.11.2025 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 26.11.2025 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 3.12.2025 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 14.1.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 28.1.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
Kouluttaja
Tuutori KM Kati Heinonen
Suoritustapa
1. toiminnallinen ryhmätehtävä
2. oppimistehtävä (parityömahdollisuus) Moodlessa.
Opintojakso on avoinna 1.8.2025-31.7.2026 ja tehtäviä voi palauttaa Moodleen opintoryhmän ja oman aikataulun mukaan. Tehtävät otetaan arvioitaviksi pääsääntöisesti kunkin kuukauden alussa (loma-ajan arvioinnista ilmoitamme Moodlessa).
Arviointi
Arviointi: 0-5
Oppimateriaalit
Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):
A) Asenteet, ennakkoluulot ja kulttuurinen moninaisuus
Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J. Lönnqvist, J.-E., Hankonen, N., Mähönen, T. A. , Jasinskaja-Lahti I., & Lipponen J. (2020) (tai aiemmat painokset). Johdatus sosiaalipsykologiaan. (3. tai uudempi painos). Edita.
Saatavilla myös e-kirjana (2020 11. painos). Luvut 10 ja 14, Luku 10: Asenteet, päätöksenteko ja käyttäytymisen muutos. JA Luku 14: Ennakkoluuloisuus ja ryhmien väliset suhteet.
Vaihtoehtona Helkaman ym.:n teoksen lukuun 14 on seuraava julkaisu:
Mäkinen, V., & Nortio, E. (2020). Tutkimuskatsaus myönteisten ryhmäsuhteiden edistämiskeinoista. Policy Brief 4, Syrjintä Suomessa –sarjan julkaisu. Oikeusministeriö.
SEKÄ valitaan kaksi neljästä moninaisuutta koskevasta julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
B) Vammaisuus käsitteellisenä ja kokemuksellisena ilmiönä
Vehmas, S., & Mietola R. (2022). Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys. Gaudeamus. Luvut 1, 3-5 sekä 8. Myös e-kirja.
Tanskanen, J. (2023).Kulttuurin diagnostisoitumisen tutkimus kulttuuriteoreettisesta näkökulmasta – teoreettis-metodologisia haasteita. Teoksessa A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen & J. Eilola (toim.), Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna. Luku 3 (s. 33-49). Jyväskylän yliopisto, JYU Studies 3. https://doi.org/10.17011/jyustudies/3
SEKÄ valitaan kaksi neljästä vammaisuutta käsittelevästä julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
C) Inklusiivinen pedagogiikka ja osallisuus
Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton Inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus. OSA I, luvut 1-3, OSA II, luku 4. Myös e-kirja.
Nivala, E. (2021). Osallisuuden vahvistaminen yksinäisyyden ehkäisemisenä varhaiskasvatuksessa. JECER 10(1), 33–59. https://journal.fi/jecer/article/view/114149
D) Opettajan opintojakson alkaessa tarjoama mahdollinen materiaali
Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen 5 op (ERIP104)
Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Ymmärrät taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisen vaihtelun.
4.2.2026Ryhmänohjaus (yht. 12t)
ke 4.2.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 18.2.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 4.3.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 18.3.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
Kouluttaja
Tuutori KM Kati Heinonen
Suoritustapa
Verkko-opetustoteutuksessa on sekä oppimistehtävä (5 op) että verkkotentti (5 op), ensisijainen suoritustapa on oppimistehtävä. Se on avoinna 1.8.2025-31.7.2026 ja tehtäviä voi palauttaa Moodleen oman aikataulun mukaan.
Oppimistehtävä koostuu osatehtävistä, osassa on parityömahdollisuus. Valmiita oppimistehtäväkokonaisuuksia otetaan arviointiin 27.10., 1.12., 9.2., 2.3., 7.4., 11.5., 15.6., 7.7. ja 31.7.
Ellei sinun ole mahdollista tehdä oppimistehtävää, niin voit valita sen sijasta verkkotentin (5 op). Verkkotentti on kaksi kertaa: 9.6. (ti) klo 16:30-22:30 ja 23.7. (to) klo 16:30-22:30. Kyseessä on open book -tentti, jossa omat muistiinpanot ja materiaalit saavat olla mukana. Tenttiaika on kuusi tuntia.
Arviointi
Arviointi: 0-5
Kirjallisuus
1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (2019). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22–39). Niilo Mäki Instituutti.
2. Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019). Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 102–127). Niilo Mäki Instituutti.
3. Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. Tallenne. LUKILOKI.
4. Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019). Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 40–64). Niilo Mäki Instituutti.
5. Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2019). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 252–289). Niilo Mäki Instituutti.
6. Berggren, K. (2018). Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 119–137). PS-kustannus.
7. Heikkilä, R. (2018). Lukivaikeuksien arvioiminen. Podcast. LUKILOKI.
8. Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 324–349). Niilo Mäki Instituutti.
9. Korpilahti, P., Pihlaja, P., & Lindevall, P. (2022). Puheen, kielen ja kommunikoinnin kehityksen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 207–226). PS-kustannus.
10. LukiMat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö (n.d.). Niilo Mäki Instituutti. Saatavilla http://www.lukimat.fi/etusivu
11. Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. [Luku 2 Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen kehityksen ja oppimisen arviointi.]
12. Närhi, V. (2018). ADHD-oireinen lapsi koulussa. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 140–156). PS-kustannus.
13. Närhi, V., Karhu, A., Klenberg, L., Paananen, M., & Puustjärvi, A. (2019). Tarkkaavuuden, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 350–372). Niilo Mäki Instituutti.
14. Pihlaja, P. (2022). Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 161–205). PS-kustannus.
15. Puustjärvi, A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. (2018). Mitä on ADHD? Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 13–40). PS-kustannus.
16. Viholainen, H., & Asunta, P. (2022). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 271–285). PS-kustannus.
Oppimisen tukeminen 5 op (ERIP105)
Opintojakso antaa sinulle valmiuksia ymmärtää oppimisen tuen periaatteita ja menetelmiä. Tutustut erilaisiin tuen malleihin sekä tutkittuihin pedagogisen tuen menetelmiin. Esimerkiksi tieto tehokkaista tukimenetelmistä voi auttaa sinua suuntaamaan resurssejasi olennaiseen ja se puolestaan voi lisätä työn mielekkyyttä.
Ryhmänohjaus (yht. 15t)
ke 1.4.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ma 13.4.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ti 28.4.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 6.5.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
ke 20.5.2026 klo 17.00-19.30 (3t)
Kouluttaja
Tuutori KM Kati Heinonen
Suoritustavat
Opintojakso toteutetaan verkko-opiskeluna, johon sisältyy pari-/ryhmätehtävä. Aikataulu mahdollistaa joustavan aloituksen tarpeen mukaan (hakijoille pikaryhmä), pääsääntöisesti työskentely ajoittuu keväälle 2026 (ryhmäosuus valmis toukokuussa).
Arviointi
0-5
Kirjallisuus
Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):
Aro, M. (2018). Tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden seuranta. LUKILOKI.
Aro, T., & Nurmi, J.-E. (2019 tai uud.). Motivaatio, tunteet ja oppiminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 128–147). Niilo Mäki Instituutti.
Björn, P., Aro, M., & Koponen, T. (2018). Matematiikan oppimisvaikeuksien tutkimusperustainen tuki. Teoksessa J. Joutsenlahti, H. Silfverberg & T. Räsänen (toim.), Matematiikan opetus ja oppiminen (s. 184–201). Niilo Mäki Instituutti.
Kinnunen, A.-M., Aro, M., Närhi, V., & Savolainen, H. (2021). Tukivastemallilla selkeyttä ja vaikuttavuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 31(2), 106–115.
Parrila, R., Gadsden, D., & Aro, M. (2019 tai uud.). Näyttöön perustuva tuki oppimisen vaikeuksissa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 66–76). Niilo Mäki Instituutti.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. (2014). Opetushallitus. Saatavilla https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tiedot [luku 7]
Roiha, A., & Polso, J. (2023). Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. PS-kustannus. [Osat 1 ja 2, sivut 16-201.]
Savolainen, H., Närhi, V., & Savolainen, P. (2019 tai uud.). Myönteisten käyttäytymismallien tukeminen opetuksessa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 194–205). Niilo Mäki Instituutti.
Siiskonen, T., Lerkkanen M.-K., & Savolainen, H. (2019 tai uud.). Oppimisen tukeminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 78–98). Niilo Mäki Instituutti.
Sirkko, R., Takala, M., & Muukkonen, H. (2020). Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistunut yhteisopettajuus inkluusion tukena. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43.
Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 1: Opettajajohtoiset menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa1_web.pdf
Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 2: Ikätoverien tukeen perustuvat menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa2_web.pdf
Katso lisätiedot ilmoittautumisesta sekä peruuntumisehdot täältä
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Self