Opetuksen aika: syksy 2024-kevät 2025 (1.9.2024-31.7.2025)
Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 6 min).
Katso Opiskelijaksi avoimeen yliopistoon -tallenteeseen (kesto n. 4 min, tekstitetty).
Opinnot toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Suurin osa opintojaksoista on aikataulutettuja (esim. tehtävien palautuksia tiettynä päivänä). Tämä on hyvä huomioida opintoja suunnitellessa. Suositeltavaa on aloittaa perusopinnot Terveyden edistämisen perusteet 5 op -opintojaksosta, joka toteutuu syys- ja kevätlukukaudella. Opintoja voi muuten suorittaa vapaassa järjestyksessä.
Opiskelu tapahtuu verkko-oppimisympäristö Moodlessa. Opintojaksoille kirjautuminen Moodlessa aukeaa pääsääntöisesti aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan kirjautumisen alkamisesta.
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat hyvin opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille asiasta kiinnostuneille.
Hintatiedot: Kokonaisuus 300 €
Hinta koostuu kesäyliopiston osuudesta (75 €) ja Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksusta (225 €).
Mikäli osallistut vain yksittäisille jaksoille, on hinta 50 € / opintojakso + avoimen yliopiston maksu.
Lisätietoja Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksuista
Peruutusmaksut: 50 % kurssimaksusta ilmoittautumisajan jälkeen ja koko kurssimaksu, mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen viimeistään 20.8.2024 tällä verkkolomakkeella
Samasta linkistä löytyy myös jaksojen lomakkeet, jos haluat ilmoittautua vain yksittäisille jaksoille.
————————————————— –
Yleistä : Terveyden edistäminen ja terveystieto on oppiaine, joka käyttää eri tieteenalojen tietoperustaan.
Terveyden edistäminen ja terveystieto perus- ja aineopinnot (yhteensä 60 op) antavat opettajille terveystiedon aineenhallinnan kelpoisuuden .
Perusopintojen yhteisissä opinnoissa käsitellään terveyttä, terveyden edistämisen lähtökohtia ja terveysongelmia sekä yhteiskunnan yksilön elämänkaaren näkökulmasta, vuorovaikutusta, terveysosaamisesta ja terveyskäyttäytymisestä.
Vallinnaisissa opinnoissa opiskelija voi valita parhaiten sopivia, tarpeitaan vastaavia, opintoja tarjolla olevista vaihtoehtoista. Esimerkiksi terveystiedon opettajaksi aikova voi valita omia aiempia opintojaan täydentäviä opintojaksoja.
Mikäli jokin perusopintojen yhteisistä opintojaksoista on suoritettu muussa yhteydessä, se korvataan valitsemalla vastaava opintopistemäärä valinnaisia opintoja lisää.
Opintokokonaisuuden tavoitteet:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen jälkeen opiskelija
- osaa määritellä ja käyttää terveyden edistämisen peruskäsitteitä
- ymmärtää ja osaa kuvata terveystiedon sisältöjen ja menetelmien terveysvaikutuksia yksilön yhteisön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaaa ja selittää keskeisiä terveyden edistämiseen, ennaltaehkäisyyn ja terveysongelmiin kuvat monitieteisiä lähtökohtia
- osaa kuvata terveyssaamisen kehittymisestä terveyspedagogiikkaan perustuen
Opintokokonaisuuden rakenne:
Yhteiset opintojaksot 15 op:
- 4310521 Terveyden edistämisen perusteet 5 op (02.09.2024-30.07.2025)
- TH00CW26 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 5 op (03.10.2024-02.12.2024)
- 4310522 Terveyspedagogiikan perusteet 5 op (13.01.2025-14.03.2025)
Vallinnaiset opintojaksot 10 op:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon opinnoista:
- TH00CW27 Terveyttä edistävä kouluyhteisö 5 op (14.03.2025-09.05.2025)
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista:
- 4429551 Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen 5 op (26.9.-21.11.2024)
Ravitsemustieteen opinnoista:
- TL00CC78 Ravitsemustieteen perusteet 5 op (02.09.2024 – 28.10.2024 TAI 07.01.2025 – 04.03.2025)
——————————————
YHTEISET OPINTOJAKSOT 15 op
TH00DI78 Terveyden edistämisen perusteet, 5 op
Opintojakso on opiskeltavissa verkko-opintoina 02.09.2024 – 30.07.2025
Opintojakson sisältö: Terveyden edistämisen ja terveystiedon keskeiset käsitteet, perusteet ja sisältöalueet.
Terveyden edistämisen etiikka.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- kuvata terveyden edistämisen ja terveystiedon perusteita ja keskeisiä sisältöalueita
- määritellä ja tunnistaa keskeisiä terveyden edistämisen ja terveystiedon käsitteitä sekä käyttää niitä asianmukaisesti
- tunnistaa terveyden edistämisen kysymyksiä ja periaatteita
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5
Suoritustapa: verkko-opinnot
Suoritustapa: Orientaatiotehtävä ja verkkotentti. Itsenäinen työskentely 135 h.
Verkkotentti perustuu rajatusti oppimateriaaliin. Tenttiin kuuluvat alueet kuvattu tarkemmin opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Kirjallisuus:
- Duodecim. (n.d). Koulun terveyskirjasto.
- Summanen A-M. (2014). Terveystiedon oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2013. Opetushallitus, Koulutuksen seurantaraportit 2014:1. Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere. Opetushallitus. Koulutuksen seurantaraportit 2014:1.
- Paahtama S. (2016). Hyvinvoinnin edistämisen käsite ja sisältö. ARTTU2-tutkimusohjelman julkaisusarja 7/2016.
- Pietilä A-M. & Terkamo-Moisio A. (2019). Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publications of the University of Eastern Finland. General Series, no 26. Sivut: 13-72, 193-199.
Jos kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
TH00CW26 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I, 5 op
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina 03.10.2024-02.12.2024.
Opintojakson sisältö:
Terveystiedon keskeiset sisältöalueet:
- Sosiaaliset taidot ja kiusaamattomuuden edistäminen
- Liikunta kouluaikana ja harrastuksissa
- Medialukutaidon yhteydet terveyteen
- Mielenterveyden voimavarat
- Riittävä uni ja lepo arkirytmissä
- Seksuaaliterveyden edistäminen kasvun ja kehityksen tukena
- Kansantaudit
- Suunterveys osana terveystietoa
- Tupakoimattomuuden, nuuskattomuuden ja päihteettömän elämän edistäminen
- Turvallisuus ja tapaturmien ehkäisy arjen tilanteissa
- Terveellinen ravitsemus ja ruokailutottumukset
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- Kuvata ajankohtaista terveystietoperustaa terveystieto-oppiaineen, terveystieteellisen tutkimustiedon ja terveyden edistämisen kansallisten strategioiden, linjausten ja suositusten näkökulmista
- Kuvata ja ymmärtää terveyden edistämisen haasteita lasten ja nuorten parissa
- Kuvata, miten terveystieto-oppiainetta käsitellään Suomen oppilaitoksissa perusopetuksen ja lukio- sekä ammattiopetuksen opetussuunnitelmissa
- Soveltaa terveystietoa oppimistehtävässä
Suoritustapa: Verkko-opinnot
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5
Opintojakson suoritustapa: Verkko-oppimistehtävät ja verkkokeskustelu. Itsenäisen työn osuus 100 % (135 tuntia).
Kirjallisuus:
- Opetushallitus (n.d.). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet - Opetushallitus (n.d.). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
- Opetushallitus (n.d.). Ruoka- ja ravitsemuskasvatus oppimisjatkumona. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ruoka-ja-ravitsemuskasvatus-oppimisjatkumona
- Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.3.2018). Kiusaamisen ehkäisy sekä työrauhan edistäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä toisella asteella. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160694
- Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.12.2019). Medialukutaito Suomessa; Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161951
- Opetus- ja kulttuuriministeriö (7.4.2021). Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7-17 vuotiaille. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984
- Sosiaali- ja terveysministeriö (11.2.2020). Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4139-7
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (17.9.2021). Kouluterveyskysely. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset
- Valtioneuvosto (23.2.2021). Kansallinen lapsistrategia: Komiteamietintö. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-777-5
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta (2017) Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%c2%a6%c3%aada%c2%a6%c3%aaa%c2%a6%c3%aan_ja_opitaan_yhdessa%c2%a6%c3%aa_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikäli kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
4310522 Terveyspedagogiikan perusteet, 5 op
Opintojakso toteutetaan 13.01.2025-14.03.2025.
Opintojakson sisältö: Terveysopetuksen, -ohjauksen ja -oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset ja niiden muutokset ajassa. Terveyden lukutaito terveysosaamisen perustana. Näyttöön perustuvan terveysopetuksen sisältö ja modernit terveysopetuksen menetelmät. Terveysosaamisen arviointi. Terveystiedon opetussuunnitelmien sisällöt.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- kuvata terveysopetuksen, ohjauksen ja –oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset
- kuvata terveydenlukutaito –käsitteen terveysosaamisessa
- arvioida ja soveltaa näyttöön perustuvan terveysopetuksen sisältöä, opetus-, oppimis- ja arviointimenetelmiä
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.
Suoritustapa: Verkkoluennot ja oppimistehtävät, opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.
Ajankäyttö: Verkkoluennot 3h, verkkotentti 2h, verkko-oppimistehtävät ja –keskustelut ryhmissä 40h, kirjallinen työ 50h, itsenäinen opiskelu 40h.
Kirjallisuus:
- Opetushallitus (n.d). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
- Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet
- Opetushallitus (n.d). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
- Opetushallitus (n.d.). Terveystiedon materiaalit. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/terveystiedon-materiaalit
- Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) (2018). Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
- Bildjuschkin, K. (2016). Terveystiedon opettajien ja oppilashuollon käsityksiä seksuaalisuudesta, sen kohtaamisesta ja seksuaaliterveyden opettamisesta peruskoulussa: Kumita – tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 46/2016. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131626/URN_ISBN_978-952-302-804-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Lisäksi tehtäväkohtainen verkkomateriaali.
VALINNAISET OPINTOJAKSOT 10 OP
TL00CC78 Ravitsemustieteen perusteet, 5 op
Opetuksen ajankohta: 2.9.-28.10.2024.
Opintojakso toteutuu myös 7.1. – 4.3.2025.
Huomioithan, että tämä opintojakso on aikataulutettu.
Sisältö: Ihmisen ravitsemuksen perusteet. Energia ja energiaravintoaineet, vitamiinit, kivennäisaineet, muut ruoan sisältämät aineet. Ravintoaineiden tehtävät ihmisen ravitsemuksessa. Ravinnontarve. Ravitsemussuositukset. Ravinnonsaannin arviointi, ruoka-ainetaulukot ja -tiedostot.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa selittää energia- ja suojaravintoaineiden ja muiden ruoan sisältämien aineiden vaikutukset elimistössä pääpiirteittäin
- osaa selittää eri ravintoaineiden tärkeimmät lähteet, tarpeen ja suositukset
- osaa laskea ja tulkita eri ravintoaineiden tarpeen ravitsemussuosituksia hyödyntäen
- osaa käyttää elintarvikkeiden ravintolaskentaohjelmaa
Suoritustapa: Verkko-opinnot Moodlessa; luentotallenteet ja oppimistehtävät sekä verkkotentti. Tehtävät etenevät tietyn aikataulun mukaisesti. Moodleen on kirjauduttava heti opintojakson alussa.
Arviointi: 0-5. Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta asteikolla 0-5. Opintojakson hyväksyminen edellyttää myös oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ilmoitettujen aikataulujen puitteissa.
Kirjallisuus: Mutanen M, Niinikoski H, Schwab U, Uusitupa M (toim.) Ravitsemustiede. Keuruu: Duodecim 2021. (Kirjaa voi lukea sähköisesti oppiportin kautta omilla käyttäjätunnuksilla, edellyttää opiskeluoikeuden.) Luentomateriaalit ja muu Moodlessa oleva oheismateriaali.
Kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Opettaja: yliopisto-opettaja Liisa Tammela
4429551 Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen, 5 op
Opetuksen ajankohta: 26.9.-21.11.2024.
Opintojakso on aikataulutettu ja se järjestetään kerran lukuvuoden aikana.
Sisältö: Lapsen ja nuoren kehityksellisten, tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen muodostuminen; vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteiden synty; lapsuuden ja nuoruuden kehityskaaren eri vaiheiden keskeiset kehitystehtävät; kehityksen kulkuun vaikuttavat suojaavat ja riskitekijät sekä psyykkisen kehityksen ongelmat.
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perusteet lapsen ja nuoren biopsykososiaalisesta kehityksestä ja sen eri vaiheista, perusihmissuhteiden syntymiseen vaikuttavista keskeisistä tekijöistä ja tunnistaa psyykkistä häiriintymistä ja syrjäytymistä aiheuttavia riskitekijöitä.
Suoritustapa: Verkko-opinnot; luentotallenteet 8 t ja itsenäistä verkkotyöskentelyä (oppimistehtävät, verkkotentti ja vertaistyöskentely) 127 h.
Arviointi: suoritukset arvioidaan asteikolla 0-5. Essee 60 % ja verkkotentti 40 %, vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty.
Opettajat: Lastenpsykiatrian prof. Ilona Luoma (vastuuopettaja), lastenpsykiatrian erikoislääkäri, kliininen opettaja Jussi Karppi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri Päivi Ronkainen, lastenpsykiatrian osastonylilääkäri Anita Puustjärvi
Kirjallisuus:
- Kumpulainen, K. ym. (toim.) 2016 tai uusin painos. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Sisältää mm. seuraavat osiot:
I Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys; Biopsykososiaalinen kehitys s. 20-22, Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina s. 23-60, Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät s. 61-90,
II Häiriöiden esiintyminen, luokittelu ja tutkiminen; Häiriöiden esiintyvyys ja luokittelu s. 116-132,
IV Palvelujärjestelmä ja hoitoon lähettäminen; Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy s. 428-436, Palvelujärjestelmä s. 437-451, Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yhteistyötahot s. 460-463,
V Psykososiaaliset hoidolliset interventiot; Johdatus psykososiaalisiin hoitomuotoihin s. 484, Perusterveydenhuollon interventiot s. 485-491, Psykoedukaatio s. 492-502, - VIII Lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä; Adoptio ja sijoitus s. 760-768.
Aro, A. & Laakso M-L. (toim.): Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Niilo Mäki Instituutti, 2020. (vastaa vuoden 2011 painosta). - Aalto-Setälä, T., Huikko, E. Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H. & Marttunen, M. 2020. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. Sivut 18–38, 47–51, 69–108.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6 - Lisäksi muu verko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.
Kirjallisuuden hankintakulut eivät sisälly opintomaksuun.
TH00CW27 Terveyttä edistävä kouluyhteisö, 5 op
Opintojakso on opiskeltavissa verkko-opintoina 02.09.2024 – 30.07.2025
Opintojakson sisältö: Terveyden edistämisen ja terveystiedon keskeiset käsitteet, perusteet ja sisältöalueet.
Terveyden edistämisen etiikka.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- kuvata terveyden edistämisen ja terveystiedon perusteita ja keskeisiä sisältöalueita
- määritellä ja tunnistaa keskeisiä terveyden edistämisen ja terveystiedon käsitteitä sekä käyttää niitä asianmukaisesti
- tunnistaa terveyden edistämisen kysymyksiä ja periaatteita
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5
Suoritustapa: Verkko-opinnot. Orientaatiotehtävä ja verkkotentti. Itsenäinen työskentely 135 h.
Verkkotentti perustuu rajatusti oppimateriaaliin. Tenttiin kuuluvat alueet kuvattu tarkemmin opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Vaihtoehtoiset tehtävien palautuspäivät lukuvuonna 2024-2025: 30.9.2024, 30.11.2024, 28.2.2025, 30.4.2025 ja 30.7.2025. Verkkotentti avoinna syyskuun, marraskuun, helmikuun, huhtikuun ja kesä-heinäkuun. Tarkempia tietoja toteutuksesta löytyy Terveyden edistäminen ja terveystieto perusopintojen Moodle -tiedotusympäristössä.
Kirjallisuus:
- Duodecim. (n.d). Koulun terveyskirjasto.
- Summanen A-M. (2014). Terveystiedon oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2013. Opetushallitus, Koulutuksen seurantaraportit 2014:1. Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere. Opetushallitus. Koulutuksen seurantaraportit 2014:1.
- Paahtama S. (2016). Hyvinvoinnin edistämisen käsite ja sisältö. ARTTU2-tutkimusohjelman julkaisusarja 7/2016.
- Pietilä A-M. & Terkamo-Moisio A. (2019). Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publications of the University of Eastern Finland. General Series, no 26. Sivut: 13-72, 193-199.
Jos kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Verkko-opetus
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä